Foretaksstrategi
2011-2012
-
SMF2211
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
SMF2111 Investering og finansiering
Forventet læringsutbytte
Studentene skal etter fullført emne:
- Ha kunnskap om strategiske problemstillinger i næringslivsorganisasjoner og strategisk ledelse.
- Forstå betydningen av at hele organisasjonen er integrert i strategiprosessen.
- Ha kunnskap om teorier og ferdigheter til å anvende analyser og metoder som kan håndtere strategiske problemstillinger.
- Ha god kjennskap til tilpasning mellom organisasjonen og dens omgivelser.
- Ha generell kompetanse i hva nettverk og klynger er, og hvordan de fungerer
Emnets temaer
Hva er strategi?
• Strategiprosessen i ulike nivåer i bedriften.
• Visjon, forretningside, og mål.
• Målformulering.
• Strategiske analyser og valg
• Verdiskapning, verdikjeder og verdinettverk.
• Strategigjennomføring, modeller for ulike organisasjoner
• Posisjonering og strategisk markedsføring
• Nettverk og klynger hvordan forholde seg til dette som bedrift
• Nettverk og klynger i næringsutvikling
• Samfunnsansvar og etikk
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Oppgaveløsning
Veiledning
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor, ekstern sensor hvert 4. år, neste gang i 2014
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon ved neste ordinære eksamen i emnet
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
To cases som må bestås for å ta eksamen
Læremidler
Isaksen, Arne, Karlsen, A., og Sæther, B. (red) (2008) Innovasjoner i norske næringer, Fagbokforlaget.
Løwendahl, Bente og Fred Wenstøp (2011) Grunnbok i strategi. 3 utg. 2. opplag Oslo. Cappelen Damm.
Samt utdelte artikler
Anbefalt litteratur:
Johnstad, Tom (red), 2004. Klynger, Nettverk og Verdiskapning i Innlandet, NIBR-rapport 2004:8