Produktdesign marked
2011-2012
-
SMF2261
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
SMF1321 Analytisk tegning, form, farge
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha forståelse for produktutvikling med vektlegging av produktdesign.
- kunne metoder for bruker- og målgruppestyrt design: produkt, marked og kulturforståelse.
- kunne anvende kunnskap om formgivning der brukerorienterte løsninger og estetisk opplevelse vektlegges.
Emnets temaer
- Analyse av et eksisterende produkt
- Produktanalyse og redesign
- Bruksfunksjon og visuell form
- Utforming av industriprodukter
- Forslag til produktfordeler/produktforbedringer
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Prosjektarbeid
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Øvinger
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Helhetlig vurdering av følgende individuelle arbeider:
- Innlevering av ett essay
- Innlevering og presentasjon av en Formveileder og Formkonsept
- Vurdering av ett prosjektarbeid med muntlig framføring
Det er ikke klagerett på emnet på grunn av vurderingens art, jfr UH-loven § 5-3, pkt. 5
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Må taes i sin helhet neste gang emnet avvikles ordinært.
Obligatoriske arbeidskrav
Det er krav om 80% oppmøte til forelesninger og øvinger for å få karakter i emnet. Godkjent fravær krever sykmelding som leveres i Studenttorget.
Læremidler
Farstad, Per 2007. Industridesign , Universitetsforlaget, ISBN 82-15-00418-0