Bachelor i sykepleie - BSPL
Innledning
Vår visjon er å være en anerkjent utdanning innen klinisk sykepleie.
Utdanningens målsetting er å utdanne sykepleiere som er dyktige utøvere og som bidrar til kunnskapsbasert praksis i dagens og morgendagens helsevesen.
Bachelor i sykepleie er organisert under Seksjon for sykepleie. Seksjonen har klinisk sykepleie som sitt satsningsområde og forskningsfelt med fokus på helse i dagliglivet, kvalitet i sykepleie og utdanningskvalitet.
HiG lokalt.
Studentlivet på HiG innebærer studier i flotte lokaler og på gode praksisplasser. Vårt avanserte simuleringssenter gir studentene mulighet til læring av ferdigheter fra det elementære til mer komplekse situasjoner. HiG har gode avtaler med praksissteder så vel i spesialisthelsetjenesten som i kommunehelsetjenesten, noe som innebærer kvalitativt gode og mangfoldige læringsarenaer for sykepleierstudenter.
HiG internasjonalt.
Studentlivet på HiG innebærer muligheter for internasjonal erfaring gjennom å ta delstudier i utlandet. Utenlandsopphold kan vare en praksisperiode eller et helt semester. Utveksling i en praksisperiode kan innebære studier i andre nordiske land, i Europa for øvrig, eller i Namibia. Utveksling i et helt semester er mulig i Australia eller i USA.
Bachelor i sykepleie bygger på Rammeplan for sykepleierutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 25.januar 2008.
Studiets varighet, omfang og nivå
- Studiet er organisert over 3 år på heltid og 4 år på deltid. Deltidsutdanningen kan organiseres som desentralisert utdanning.
- I deltidsstudiet er den teoretiske delen tilrettelagt med en arbeidsinnsats tilsvarende 75% av arbeidsinnsatsen i heltidsstudiet. Veiledet praksis gjennomføres med sammenhengende praksisperioder á 300 timer med 100% arbeidsinnsats.
- Studiet gir 180 studiepoeng
- Bachelorutdanningen i sykepleie gir kompetanse som kvalifiserer for autorisasjon som sykepleier etter gjeldende regler.
Forventet læringsutbytte
Læringsutbytte er den kompetanse studenten forventes å ha ved avsluttet utdanningsprogram og beskrives som utbytte i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i henhold til Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk.
Kunnskap
Studenten
- Gjør rede for ulike sykepleieperspektiver og deres relevans for nåtidens og fremtidens utfordringer
- Gjør rede for naturvitenskapelig og samfunnsvitenskapelig kunnskap med relevans for helheten i faget sykepleie
- Har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen faget sykepleie
- Har kunnskap om sykepleiens historie, tradisjoner og egenart
Ferdigheter
Studenten
- Mestrer sykepleiehandlinger i samsvar med krav til forsvarlig og kunnskapsbasert praksis
- Reflekterer over egen faglige utøvelse og justerer denne under veiledning
- Er systematisk i søken etter anerkjent kunnskap fra ulike kilder.
- Er i stand til kritisk å vurdere kunnskap og dens anvendelse i praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- Viser innsikt i relevante sykepleiefaglige problemstillinger
- Reflekterer over yrkesetiske problemstillinger
- Ser betydningen av kunnskapsbasert praksis
- Ser betydningen av innovasjon og nytenkning
- Planlegger og gjennomfører prosjekter knyttet til kvalitetsutvikling
- Viser innsikt i forskningsetiske problemstillinger
- Bidrar aktivt i flerfaglige arbeidsmiljø gjennom utveksling av synspunkter, erfaring og kunnskap
Læringsutbytte er konkretisert i emnebeskrivelser og i undervisningsplaner for de enkelte studieenhetene.
Internasjonalisering
Som student ved Seksjon for sykepleie kan du få mulighet til å ta delstudier i utlandet. Dette gjelder både praksisperioder og hele semestre. Gjennom medlemskap i Nordplusnettverket som er finansiert av Nordisk Ministerråd, kan vi tilby studentene reisestipend for delstudier i Norden. Seksjon for sykepleie har også flere ERASMUS-avtaler i Europa hvilket innebærer stipendordninger finansiert av EU-midler.
HiG er aktiv i UNISKA-samarbeidet, et samarbeid mellom svenske og norske utdanningsinstitusjoner og som inkluderer prosjekter innen forskning og utdanning.Vi har videre samarbeidsavtaler med universiteter i USA (Tacoma, Washington) , Australia (Perth, Western Australia og Wollongong, New South Wales) og Namibia (Windhoek). Se her for fullstendig oversikt over våre avtaler med internasjonale samarbeidspartnere.
På Seksjon for sykepleie arbeider vi med å fornye og videreutvikle vårt internasjonale engasjement.
Målgruppe
Med HiGs tilbud om sykepleierutdanning organisert som heltids-, deltids- og desentraliserte studier ønsker vi å rekruttere studenter fra ulike aldersgrupper og miljøer.
Opptakskrav og rangering
Minstekrav for opptak til studiet er generell studiekompetanse og søkere rangeres etter opptakspoeng. Søkere som er 25 år eller eldre kan også bli tatt opp med grunnlag i realkompetansevurdering.
Politiattest før opptak avkreves i henhold til Forskrift om opptak til høyere utdanning § 6. Skikkethetsvurdering er lagt inn i som en del av den løpende helhetsvurdering av studenter i bachelorutdanningen i sykepleie, i henhold til Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Studentene skal etter 3 årig/4 årig løp ha gjennomført 180 studiepoeng fordelt på fire hovedemner, inkludert praksisstudier i et omfang på 90 studiepoeng. (jfr.Rammeplanen)
Oversikt over hoved- og delemner:
1 | Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag | 33 studiepoeng |
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk | 9 studiepoeng | |
Sykepleiens vitenskapelige grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie | 9 studiepoeng | |
Vitenskapsteori og forskningsmetode* | 6 studiepoeng | |
Etikk* | 9 studiepoeng | |
2 | Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget | 72 studiepoeng |
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialisthelsetjenesten | 36 studiepoeng | |
Sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten | 36 studiepoeng | |
3 | Medisinske og naturvitenskapelige emner | 45 studiepoeng |
Anatomi, fysiologi og biokjemi | 12 studiepoeng | |
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi | 24 studiepoeng | |
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene | 9 studiepoeng | |
4 | Samfunnsvitenskaplige emner | 30 studiepoeng |
Psykologi og pedagogikk | 9 studiepoeng | |
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning* | 6 studiepoeng | |
Sosiologi og sosialantropologi | 6 studiepoeng | |
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk, herunder juridiske rammer for yrkesutøvelsen* | 9 studiepoeng |
*: emner fra felles innholdsdel i Rammeplanen
Sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Gjøvik er bygd opp som en helhetlig utdanning med fokus på klinisk sykepleie. Utdanningen er organisert i 3 studieenheter:
Studieenhet 1:
Hovedfokus i studieenhet 1 er grunnleggende sykepleie. Studentene får kjennskap til pleie- og omsorgstjenesten i kommunen gjennom veiledet praksis i sykehjem mot slutten av studieenheten.
Studieenhet 2:
Hovedfokus i studieenhet 2 er sykepleie i spesialisthelsetjenesten. Studentene får erfaring med spesialisthelsetjenesten gjennom veiledet praksis i medisin, kirurgi og psykiatri.
Studieenhet 3:
Hovedfokus i studieenhet 3 er sykepleie i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen. Studentene får erfaring med pleie- og omsorgstjenesten i kommunen gjennom veiledet praksis i hjemmebasert omsorg, sykehjem eller rehabiliteringssentre, inkludert praksis hos helsesøster.
Det er viktig for Seksjon for sykepleie å ta hensyn til at vår region har stort behov for sykepleiere. Dette er en av grunnene til at veiledet praksis i hjemmetjenesten er lagt mot slutten av studiet. Stadige endringer i helsetjenesten medfører økte krav til høyere kompetanse blant helsepersonell i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen; kanskje den delen av helsetjenesten som skal betjene pasienter og klienter med de mest komplekse og sammensatte diagnoser i årene som kommer.
Både teori- og praksisstudiene er organisert etter hovedfokusene i studieenhetene. Læringsutbytte i studiet er bygget opp slik at delemner fra de ulike hovedemner bygger direkte på hverandre gjennom studieenhetene. Dette synliggjøres også ved at det stilles krav om at enkeltemner (teori og veiledet praksis) må være bestått før studenten kan komme videre i studiet (se emnebeskrivelser). Hensikten med veksling mellom teoretiske og praktiske studier er integrering av kunnskap fra ulike kilder.
Områder og omfang for praksisstudiene
Praksis utgjør totalt 90 studiepoeng. 75 studiepoeng knyttes til praksisstudier i samarbeid med pasienter og pårørende. 15 studiepoeng knyttes til ferdighetstrening,
og refleksjon over egen og andres læring i Simuleringssenteret. Studiet har 5 veiledede praksisperioder alle på 10 uker der forventet studieinnsats er 40 timer pr. uke. Dette gjelder både for heltid og deltid.
Alle emner er obligatoriske. Detaljert beskrivelse av de ulike emner framgår i den enkelte emnebeskrivelse. Ved sykefravær må studenten kontakte studieprogramansvarlig for til rettelegging av manglende obligatoriske arbeidskrav.
Emne- og studiepoengfordeling i studieenhetene er synliggjort i tabellene under.
Sammensetning av obligatoriske emner – HELTID:
Emnekode | Studiepoeng | Hovedemne | Emne | Høst | Vår | Høst |
Studieenhet 1: august 2012 – juni 2013 | ||||||
SPL1004 | 14 | 3 | Anatomi/fysiologi, mikrobiologi og hygiene | X | ||
SPL 1004MED | 1 | 3 | Medikamentregning | X | X | |
SPL1091 | 5 | 4 | Psykologi, sosiologi, sosialantropologi, kommunikasjon og samhandling | X | X | |
SPL1012 | 15 | 1 - 2 | Sykepleiefaglig grunnlagstenkning | X | X | |
PRU1002 | 10 | 2 - 3 | Praksisrettet undervisning i studieenhet 1 | X | X | |
VPS1002 | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis i sykehjem | X | ||
Studieenhet 2: august 2013 – oktober 2014 | ||||||
VPM2002 | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis 1 i medisin, inkl. føde-/barsel | X | ||
VPK2002 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 1 i kirurgi(evt.) | (X) | ||
VPP2002 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 1 i psykiatri (evt.) | (X) | ||
SPL2041 | 5 | 3 | Sykdomslære psykiatri | X | ||
SPL2031 | 10 | 3 | Sykdomslære somatikk | X | X | |
VPK2012 | 15 | 1- 4 | Veiledet praksis 2 i kirurgi | X | ||
VPP2012 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 2 i psykiatri (evt.) | (X) | ||
VPM2012 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 2 i medisin, inkl. føde-/barsel (evt.) | (X) | ||
PRU2002 | 5 | 2 - 3 | Praksisrettet undervisning i studieenhet 2 | X | X | |
SPL2012 | 10 | 1 - 4 | Sykepleie i spesialhelsetjenesten | X | X | |
VPP3002 | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis 3 i psykiatri | X | ||
VPK3002 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 3 i kirurgi (evt.) | (X) | ||
VPM3002 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 3 i medisin,inkl. føde-/barsel (evt.) | (X) | ||
Studieenhet 3: oktober 2014 – juni 2015 | ||||||
SPL3013 | 10 | 1 og 4 | Helsetjenestens organisering, brukermedvirkning og helsefremmende arbeid | X | ||
VPH3012 | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen, inkl. praksis hos helsesøster | X | ||
SPL3902 | 20 | 1 - 4 | Bacheloroppgave i sykepleie | X | X |
Sammensetning av obligatoriske emner - DELTID
Emnekode | Studiepoeng | Hovedemne | Emne | Høst | Vår | Høst |
Studieenhet 1: aug. 2012 – okt. 2013 | ||||||
SPL1004 | 14 | 3 | Anatomi/fysiologi,mikrobiologi og hygiene | X | ||
SPL1004MEDD | 1 | 3 | Medikamentregning | X | X | |
SPL1092 | 5 | 4 | Psykologi og sosialantropologi/sosiologi | X | X | |
SPL1012 | 15 | 1 - 2 | Sykepleiefaglig grunnlagstenkning | X | X | |
PRU1002 | 10 | 2 - 3 | Praksisrettet undervisning i studieenhet 1 | X | X | |
VPS1002D | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis i sykehjem | X | ||
Studieenhet 2: okt. 2013 – april 2015 | ||||||
VPM2002D | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis 1 i medisin, inkl. føde-/barsel | X | ||
VPK2002D | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 1 i kirurgi (evt.) | (X) | ||
VPP2002D | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 1 i psykiatri (evt.) | (X) | ||
SPL2031D | 10 | 3 | Sykdomslære somatikk | X | X | X |
SPL2041D | 5 | 3 | Sykdomslære psykiatr | X | X | X |
VPK2012 | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis 2 i kirurgi | X | ||
VPP2012 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 2 i psykiatri (evt.) | (X) | ||
VPM2012 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 2 i medisin, inkl. føde-/barsel (evt.) | (X) | ||
PRU2002D | 5 | 2 - 3 | Praksisrettet undervisning i studieenhet 2 | X | X | X |
SPL2012 | 10 | 1 - 4 | Sykepleie i spesialhelsetjenesten | X | X X |
X |
Studieenhet 3: april 2015 – juni 2016 | ||||||
VPH3012D | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen, inkl. praksis hos helsesøster | X | ||
SPL3013D | 10 | 1 og 4 | Helsetjenestens organisering, brukermedvirkning og helsefremmende arbeid | X | ||
VPP3002 | 15 | 1 - 4 | Veiledet praksis 3 i psykiatri | X | ||
VPK3002 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 3 i kirurgi (evt.) | (X) | ||
VPM3002 | (15) | 1 - 4 | Veiledet praksis 3 i medisin, inkl. føde-/barsel (evt.) | (X) | ||
SPL3903 | 20 | 1 - 4 | Bacheloroppgave i sykepleie | X | X |
Pedagogiske metoder
Ved Høgskolen i Gjøvik organiseres sykepleierstudentene i grupper fra oppstart av studiet. Alle grupper får tildelt lærerveileder i 1.studieår. Det er obligatorisk å være deltaker i en gruppe. Gruppene er formelle samarbeidsgrupper som møtes regelmessig og holder sammen gjennom minst ett, fortrinnsvis to, studieår.
Høgskolen legger opp til varierte metoder i undervisning og vurdering. Seminarer, gruppearbeid, diskusjoner, prosjektarbeid og praksisstudier er undervisnings- og arbeidsformer som gir muligheter til studentaktivitet og problemorientering. Praksisrettet undervisning og ferdighetslæring innebærer forberedelse til praksis og refleksjon over egen og andres læring. Vårt moderne simuleringssenter gir studentene en unik mulighet til å erfare praksisnære situasjoner gjennom ulike scenarier og avansert simuleringsutstyr.
For nærmere oversikt over pedagogiske metoder i de enkelte emnene; se emnebeskrivelser og undervisningsplan for de ulike studieenhetene.
Veiledede praksisstudier
Veiledede praksisstudier innebærer at høgskolens undervisningspersonell samarbeider med praksisfeltet og tilrettelegger for gode læresituasjoner. Det er høgskolen som har det formelle ansvaret for vurderingen av studenten. Praksisstedets sykepleiere har ansvar for veiledning av studentene i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Innen store deler av sykepleietjenesten er læresituasjoner aktuelle hele døgnet. Studenten planlegger i samarbeid med praksisstedets sykepleiere og høgskolens undervisningspersonell hvordan disse læresituasjonene best kan benyttes.
Læring av praktisk sykepleieutøvelse, samhandling og kommunikasjon med pasienter, pårørende og andre yrkesutøvere tilrettelegges slik at studenten i pleiesituasjonen kan dra nytte av andres opplevelser og erfaringer innenfor regelverkets krav og med bakgrunn i pasientens integritet og selvbestemmelse. I praksis skal sykepleierstudenter således erfare arbeidsfellesskapet som framtidig sykepleier.
Studenten skal i veiledede praksisstudier ha kontinuerlig veiledning fortrinnsvis av sykepleier med veiledningskompetanse, som bør ha minst ett års erfaring som sykepleier. Høgskolen har ansvar for å tilby praksisstedets sykepleiere kurs eller utdanning i veiledning.
Ved Høgskolen i Gjøvik har sykepleierstudentene fem perioder med veiledet praksis i løpet av utdanningen. Praksis i sykehjem gjennomføres ved alders- og sykehjem i Oppland, samt Ringsaker kommune i Hedmark. Medisinsk og kirurgisk praksis gjennomføres ved Sykehuset Innlandet, fortrinnsvis avd. Gjøvik og avd. Lillehammer. Psykiatrisk praksis gjennomføres ved Sykehuset Innlandet, psykiatriske sentra i fylket eller hos psykiatriske sykepleiere i kommunene. Veiledet praksis i pleie- og omsorgstjenesten/hjemmebasert omsorg gjennomføres i kommuner og evt. rehabiliterings institusjoner i Oppland fylke, samt Ringsaker kommune i Hedmark.
Hensikten med hospiteringsstudier i veiledet praksis er at studenten skal oppnå erfaring fra ulike deler av sykepleietjenesten. Hospiteringsstudier er av kortere varighet og en del av veiledet praksis.
For ytterligere informasjon om praksisstudier: se Praktisk håndbok og Internt praksisreglement for helsefaglige bachelorutdanninger.
Obligatoriske arbeidskrav framgår av den enkelte emnebeskrivelse
Litteraturlister
• Litteraturliste for 1.studieår høsten 2012 vil finnes her. Undervisningsplan for 1. studieenhet finnes i Fronter som man får tilgang til etter å ha aktivert studentkonto.
• 2. og 3. studieenhet finner sine litteraturlister i undervisningsplanen i Fronter.
Tekniske forutsetninger
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) er viktig for gjennomføring av studiet og i utøvelse av sykepleie. Høgskolen i Gjøvik har valgt Fronter som læringsplattform og alle studenter vil være brukere av denne. Dette forutsetter både kunnskaper om og teknikker for innhenting, kritisk utvelgelse, bearbeiding, strukturering og formidling av informasjon. Det er derfor viktig at studenten gjennom prosjektoppgaver/eksamener, bruk av datasystemer og bibliotektjenester oppøver disse ferdighetene.
Studentene vil få opplæring i bruk av Fronter. Oppgaver og hjemmeeksamener skal leveres elektronisk i pdf-format. Plagiatkontroll gjennomføres. Det er en forutsetning at studentene har tilgang til PC med internettilknytning.
Emnetabeller
Heltid studieenhet 1: aug. 2012 - juni 2013
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |
---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | |||
SPL1004 | Anatomi/fysiologi, mikrobiologi og hygiene | O | 14 | |
SPL1092 | Psykologi og sosialantropologi/sosiologi | O | 5 | |
SPL1012 | Sykepleiefaglig grunnlagstenkning | O | 7,5 | 7,5 |
PRU1002 | Praksisrettet undervisning i studieenhet 1 | O | 5 | 5 |
SPL1004MED | Medikamentregning | O | 1 | |
VPS1002 | Veiledet praksis i sykehjem | O | 15 | |
Sum: | 31,5 | 28,5 |
Heltid studieenhet 2: aug. 2013 - oktober 2014
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | |||
VPP2002 | Veiledet praksis i psykiatri | O | 15 | ||||
VPK2002 | Veiledet praksis i kirurgi inkl. hospitering på opr.avd. | O | 15 | ||||
VPM2002 | Veiledet praksis i medisin inkl. hospitering på føde-/barsel | O | 15 | ||||
SPL2031 | Sykdomslære somatikk | O | 5 | 5 | |||
SPL2012 | Sykepleie i spesialisthelsetjenesten | O | 5 | 5 | |||
SPL2041 | Sykdomslære psykiatri | O | 2,5 | 2,5 | |||
PRU2002 | Praksisrettet undervisning i studieenhet 2 | O | 2,5 | 2,5 | |||
VPP2012 | Veiledet praksis i psykiatri | O | 15 | ||||
VPM2012 | Veiledet praksis i medisin inkl. hospitering på føde-/barsel | O | 15 | ||||
VPK2012 | Veiledet praksis i kirurgi inkludert hospitering i operasjonsavdeling | O | 15 | ||||
VPM3002 | Veiledet praksis i medisin inkl. hospitering på føde-/barsel | O | 15 | ||||
VPK3002 | Veiledet praksis i kirurgi inkl. hospitering på opr.avd. | O | 15 | ||||
VPP3002 | Veiledet praksis i psykiatri | O | 15 | ||||
Sum: | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 |
Heltid studieenhet 3: oktober 2014 - juni 2015
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
SPL3013 | Helsetjenestens organisering, brukermedvirkning og helsefremmende arbeid | O | 10 | |||||
SPL3903 | Bacheloroppgave i sykepleie | O | 10 | 10 | ||||
VPH3012 | Veiledet praksis i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen | O | 15 | |||||
Sum: | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 25 |
Veiledede praksisstudier
Studentene blir tildelt praksisplass i VPM, VPK eller VPP.
Deltid studieenhet 1 (august 2012-oktober 2013)
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | S7(H) | S8(V) | |||
SPL1004 | Anatomi/fysiologi, mikrobiologi og hygiene | O | 14 | |||||||
PRU1002 | Praksisrettet undervisning i studieenhet 1 | O | 5 | 5 | ||||||
SPL1092 | Psykologi og sosialantropologi/sosiologi | O | 2,5 | 2,5 | ||||||
SPL1012 | Sykepleiefaglig grunnlagstenkning | O | 7,5 | 7,5 | ||||||
SPL1004MEDD | Medikamentregning | O | 1 | |||||||
VPS1002D | Veiledet praksis i sykehjem | O | 15 | |||||||
Sum: | 29 | 16 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deltid studieenhet 2 (oktober 2013-april 2015)
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | S7(H) | S8(V) | |||
PRU2002D | Praksisrettet undervisning i studieenhet 2 | O | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
SPL2012D | Sykepleie i spesialisthelsetjenesten | O | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | ||||
SPL2031D | Sykdomslære somatikk | O | 3 | 3 | 4 | |||||
SPL2041D | Sykdomslære psykiatri | O | 2 | 2 | 1 | |||||
VPK2002D | Veiledet praksis i kirurgi inkl.hospitering på opr.avd. - studieenhet 2 | O | 15 | |||||||
VPP2002D | Veiledet praksis i psykiatri | O | 15 | |||||||
VPM2002D | Veiledet praksis i medisin inkludert hospitering i føde/barselavd. - studieenhet 2 | O | 15 | |||||||
VPK2012 | Veiledet praksis i kirurgi inkludert hospitering i operasjonsavdeling | O | 15 | |||||||
VPM2012 | Veiledet praksis i medisin inkl. hospitering på føde-/barsel | O | 15 | |||||||
VPP2012 | Veiledet praksis i psykiatri | O | 15 | |||||||
Sum: | 0 | 0 | 8,5 | 23,5 | 8,5 | 18,5 | 1 | 0 |
Deltid studieenhet 3 (april 2015-juni 2016)
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | S7(H) | S8(V) | |||
SPL3013D | Helsetjenestens organisering, brukermedvirkning og helsefremmende arbeid | O | 10 | |||||||
VPH3012D | Veiledet praksis i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen | O | 15 | |||||||
VPK3002D | Veiledet praksis i kirurgi inkl. hospitering på opr.avd. | O | 15 | |||||||
VPM3002D | Veiledet praksis i medisin - inkludert hospitering i føde/barselavd. | O | 15 | |||||||
VPP3002D | Veiledet praksis i psykiatri | O | 15 | |||||||
SPL3903 | Bacheloroppgave i sykepleie | O | 10 | 10 | ||||||
Sum: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 25 | 25 |