Bachelor i ingeniørfag - elektro - BIELE
Innledning
Det er et stort behov for Elektroingeniører (og andre typer ingeniører) i årene som kommer, viser undersøkelser som er foretatt av NITO (www.nito.no), NAV (www.nav.no) og Statistisk Sentralbyrå (www.ssb.no).
Elektro er et samlebegrep for Elektronikk, Teleteknikk, Automatisering og Elkraft (Sterkstrøm). Ved HiG har vi i dag studieretninger som dekker disse fagområdene.
Studiet ”Bachelor i ingeniørfag – Elektro” passer for deg som har:
- Generell studiekompetanse med fordypning innen Fysikk1 og R2,
- Teknisk fagskole innen elektro (følger da tresemesterordningen eller Y-VEI ordningen),
- Generell studiekompetanse (følger da tresemesterordningen) eller
- Fagbrev fra videregående skole innen elektrofag (følger da Y-VEI ordningen)
og ønsker å satse på en fremtidsrettet utdanning.
Omsetningen av forbrukerelektronikk i 2010 var på 27,5 milliarder kroner bare i Norge (kilde: www.Elektronikkbransjen.no). I tillegg kommer det profesjonelle elektronikkmarkedet. Elektroingeniøren må utvikle all denne elektronikken.
Norsk industri omsatte i 2010 for 676 milliarder kroner (kilde: www.norskindustri.no). All norsk industri som driver konkurranseutsatt produksjon er avhengig av høy grad av automatisering for å overleve. Slike bedrifter trenger elektroingeniører med automatisering som fordypning.
Telekommunikasjonsbransjen går veldig godt for tiden da vi bruker mer og mer mobile teknologier. Fremtiden vil bli enda mer trådløs med nye sensorer innebygd i nye produkter som skal snakke sammen. Det trådløse samfunn, telemedisinske løsninger og mobil kommunikasjon vil kreve mange elektroingeniører med kunnskaper innen teleteknikk i årene fremover.
For at vårt moderne samfunn skal kunne fungere er vi svært avhengig av elektrisk kraft. I Norge importerer og eksporterer vi store mengder elektrisk kraft (kilde: www.statnett.no). Vi produserer store mengder elektrisk kraft fra regulerte vassdrag og fossefall. For at alt dette skal fungere må elkraftingeniøren ha gjort jobben sin.
Elektroingeniøren er i dagens digitale samfunn en svært viktig person. Ved HiG gis Elektroingeniøren en god grunnkompetanse før en spissing gjøres inn mot en av de fire kategoriene, som alle gir jobbmuligheter i lokale, nasjonale og internasjonale firma:
- Automatisering: Fokuserer på produksjon, styrings- og automasjonsteknikk
- Elektronikk: Fokuserer på konstruksjon av løsninger for vårt moderne samfunn
- Teleteknikk: Fokuserer på kommunikasjon i vårt moderne samfunn
- Elkraft*: Fokuserer på distribusjon og produksjon av energi.
Elkraft er et samarbeid mellom HiØ og KaU (mer om dette under Studiets innhold, oppbygging og sammensetning).
Studiets varighet, omfang og nivå
Normert studietid er 3 år.
Studieprogrammet gir totalt 180 studiepoeng, og fører til graden ”Bachelor i ingeniørfag – Elektro” .
Utdanningen følger nasjonale krav gitt i "Forskrift om rammeplan for ingeniørutdanning".
Forventet læringsutbytte
Etter fullført utdanning skal studentene ha tilegnet seg solide basiskunnskaper innen et av fagområdene automatisering, elektronikk, elkraft eller teleteknikk. Dette gir et godt grunnlag for å utvikle og tilegne seg ytterligere kunnskap og kompetanse i en yrkesaktiv karriere.
Utdanningen skal gjøre studentene kvalifisert til å jobbe i en rekke forskjellige virksomheter både nasjonalt og internasjonalt. Fullført studium gir kompetanse til å arbeid innen blant annet:
- Elektronikkindustri – utvikling, testing, salg, oppfølging
- Rådgivingsfirmaer – planlegging, utbygging, igangsettelse
- Offentlige etater – drift, oppfølging av prosjekter, konstruksjon av løsninger
- Mindre elektrofirmaer – utvikling, testing, installering, opplæring, salg
Fullført studium kvalifiserer til å søke opptak til videre studier (master) ved for eksempel NTNU eller tilsvarende utdanningsinstitusjoner i inn- og utland.
Det konkrete læringsutbyttet vil ut fra NKR (Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk) gi følgende læringsutbytte fra elektroingeniørutdanningen ved HiG:
Kunnskap
- Kandidaten har bred kunnskap som gir et helhetlig systemperspektiv på ingeniørfaget generelt, med fordypning innen elektrofaget.
- Kandidaten har kunnskap om elektriske og magnetiske felt, bred kunnskap om elektriske komponenter, kretser og systemer.
- Kandidaten har grunnleggende kunnskaper innen matematikk, naturvitenskap - herunder elektromagnetisme - og relevante samfunns- og økonomifag og om hvordan disse kan integreres i elektrofaglig problemløsning.
- Kandidaten har kunnskap om teknologiens historie og utvikling med vekt på elektroteknologi, ingeniørens rolle i samfunnet og konsekvenser av utvikling og bruk av teknologi.
- Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagområde, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor elektrofaget.
- Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis.
Ferdigheter
- Kandidaten kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor elektrofaget og begrunne sine valg.
- Kandidaten har ingeniørfaglig digital kompetanse, kan arbeide i relevante laboratorier og behersker målemetoder, feilsøkingsmetodikk, bruk av relevante instrumenter og programvare, som grunnlag for målrettet og innovativt arbeid.
- Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre ingeniørfaglige prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter både selvstendig og i team.
- Kandidaten kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
- Kandidaten kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling, kvalitetssikring og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og løsninger
Generell kompetanse
- Kandidaten har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv.
- Kandidaten kan formidle elektrofaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk og kan bidra til å synliggjøre elektroteknologiens betydning og konsekvenser.
- Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse egen faglig utøvelse til den aktuelle arbeidssituasjon.
- Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Internasjonalisering
Det legges til rette for at studenter kan gjennomføre 5. semester, dvs høsten i tredje årstrinn, ved en av avdelingens samarbeidsinstitusjoner.
For tiden er dette:
- Sverige - Högskolan Dalarna, Karlstads Universitet,
- Finland - Yrkeshögskolan NOVIA
- Australia - University of Wollongong
- Tyskland - Fachhochschule Schmalkalden
- England - University of Newcastle upon Tyne
Elektrofaggruppen har gjennom de fire siste årene hatt flere studenter som har tatt sin Bacheloroppgave ved det internasjonale forskningssenteret CERN, ved Geneve i Sveits.
Høgskolen har også avtaler med en rekke andre universitet og høgskoler i utlandet som også kan være aktuelle for et opphold som del av din utdannelse. Ta kontakt med Internasjonalt kontor for mer informasjon.
Målgruppe
Studiet retter seg til søkere som ønsker en ingeniørutdanning rettet mot interessante og utfordrende arbeidsoppgaver knyttet til enten automatisering, elektronikkutvikling, elkraft eller telekommunikasjon. Dette kan enten være personer som nettopp har avsluttet sin videregående skole, eller personer med yrkeserfaring som ønsker en utdanning innen elektrofag rettet mot en av de nevnte kategoriene. For søkere med fagbrev er studiet tilpasset gjennom Y-VEI.
Samspillet mellom teori og praksis, selvstendig jobbing og teamjobbing stiller krav til selvstendighet og evne til å planlegge sin egen læringssituasjon. Studiet vil dermed egne seg best for personer som enten innehar slike egenskaper, eller ønsker bevisst å utvikle disse sidene ved seg selv.
Opptakskrav og rangering
I henhold til Forskrift om opptak til høyere utdanning kan følgende tas opp:
- Søkere med generell studiekompetanse + Matematikk (R1 + R2) og Fysikk 1
- Søkere med nyere godkjent 2-årig fagskoleutdanning i tekniske fag må dokumentere tilsvarende kunnskaper i matematikk og fysikk
- Søkere med 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998–1999 og tidligere studieordninger, fyller kravene for opptak uten hensyn til de spesielle kravene i matematikk og fysikk som er fastsatt her
- Søkere som har bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning og maritim høgskoleutdanning fyller kravene for opptak uten hensyn til de spesielle opptakskravene i matematikk og fysikk som er fastsatt her
- Søkere som har generell studiekompetanse og har bestått et realfagskurs med ett semesters omfang med fordypning i matematikk og fysikk fyller kravene for opptak uten hensyn til de spesielle kravene i matematikk og fysikk som er fastsatt her
- TRES: For søkere med generell studiekompetanse som blir tatt opp til treterminordning, gjelder ikke det spesielle opptakskravet i matematikk og fysikk som er fastsatt her
- Y-vei: For søkere som tas opp til spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning, jf. § 3-3, med grunnlag i fagbrev/svennebrev og minimum 12 måneder relevant praksis, gjelder ikke det spesielle opptakskravet i matematikk og fysikk som er fastsatt her
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Gjennom et variert faglig tilbud med høyt nivå utdanner vi selvstendige, ansvarsbevisste og endringsdyktige ingeniører. Gjennom mye praktisk bruk av nye og moderne elektrolaboratorier får studentene oppleve at teori og praksis henger sammen. Laboratoriene inneholder mye forskjellig signal- og måleutstyr. Laboratoriene og utstyret der er tilgjengelig for studentene også utenom de timeplanfestede timene. Noen av spesiallaboratoriene inneholder svært avansert måleutstyr som ikke mange av høgskolene i Norge har tilgjengelig for sine studenter.
Det er lagt vekt på at studentene skal ha et godt studiemiljø på laboratoriene. Utstrakt bruk av datamaskin og spesialsoftware går igjen i mange av elektrofagene. Laboratoriene er tilrettelagt for bruk av bærbar datamaskin gjennom trådløse nettverk. Mye av fagstoffet er tilgjengelig på egne fagsider (web/Moodle/Fronter).
Lærerne ved elektro har høy faglig kompetanse gjennom mange års undervisning, 10-15 år med industri/næringslivserfaring, publikasjoner i internasjonale tidsskrifter og flere har utgitt lærebøker. Bruk av egne kompendier der det aller nyeste av teknologi er inkludert, brukes i stor grad i undervisningen for siste års studenter. I siste semester utføres et større prosjekt (bacheloroppgave) for en bedrift. Det er stor etterspørsel fra bedriftene, slik at studentene har mange svært interessante bacheloroppgaver å velge mellom. Dette gir også ofte jobbmuligheter i etterkant.
Elektrostudiet ved HiG er oppbygd slik at de første 1,5 årene er felles for alle studieretningene. Dette gir deg bedre tid til å velge hvilken retning innen elektro du ønsker å fordype deg i. Høsten i 3. semester avholdes et orienteringsmøte der fordypning og valgfag for studieretninger for årene fremover gjennomgås.
- Studieretning Automatisering – Industriell elektronikk gir kunnskaper om måleteknikk, styrings- og automatiseringsteknikk og om samspillet mellom teknisk produksjonsstyring og internasjonal produktkompetanse.
- Studieretning Elektronikk - microData gir kunnskaper og ferdigheter i utvikling av moderne elektroniske systemer der bruk av mikroprosessorer/mikrokontrollere er en naturlig komponent og det fokuseres på programutvikling i tilknytning til denne.
- Studieretning Teleteknikk - Trådløse systemer legger hovedvekten på å gi kunnskaper om og ferdigheter i planlegging, beregninger og drift av moderne telekommunikasjonsutstyr og systemer, med spesiell vekt på trådløse systemer.
- Studieretning *Elkraft legger hovedvekt på å gi kunnskaper om og ferdigheter knyttet til infrastruktur for produksjon, transport og fordeling av elektrisk energi. Kvalitetssikring av strømforsyningen og anskaffelse av energi fra fornybare kilder er også viktige tema.
*Studieretning Elkraft er et samarbeid med Høgskolen i Østfold (HiØ) og Universitet i Karlstad (KaU).
Studiet er bygd opp etter og følger rammeplan for ingeniørutdanning. Vi benytter våre moderne elektrolaboratorier til praktisk rettede oppgaver og ferdighetstrening med vekt på kreativ problemløsing. Den avsluttende Bacheloroppgaven gjennomføres vanligvis i samarbeid med en bedrift. Vi har svært gode kontakter med bedrifter gjennom nettverket Elektronikk Innlandet (www.EL-IN.no) og vårt Energilaug. Vi har også i mange år hatt et godt samarbeid med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) på Kjeller. Nettverkene gir studentene muligheter til å reise på bedriftsbesøk og få dyktige gjesteforelesere innen spesialisttema.
Pedagogiske metoder
Det pedagogiske opplegget er variert og en benytter forskjellige metoder:
- Selvstendige prosjekter med skriftlig eller muntlig presentasjon
- Gruppearbeid (rullerende, faste og selvvalgte grupper)
- Forelesninger (introduksjon, ressurs, faste, pensum)
- Oppgaveregning
- Laboratoriearbeid
- Bedriftsbesøk
I studiet er det lagt vekt på å bruke relevante dataverktøy og andre instrumenter der en oppnår ferdigheter som det forventes at en elektroingeniør skal ha.
Studiet avsluttes med en Bacheloroppgave på 20 studiepoeng som studentene utfører i grupper for en bedrift eller offentlig etat.
Elektrolaboratoriene som læringsarena
Vi benytter elektrolaboratoriene i stor utstrekning til å gi studentene praksis som de kan anvende når de senere begynner i en jobb. Praksisen er i stor grad med på å underbygge teorien som de lærer seg gjennom studiet. Våre elektrolaboratorier er satt opp med datamaskin og måleutstyr. Dette gir en kombinasjon av datalab og elektrolab. Studieretning Elkraft er et samarbeid med Høgskolen i Østfold (HiØ) og Universitetet i Karlstad (KaU) slik at noen av laboratorieoppgavene vil bli utført i deres laboratorier.
Oppbygning og innhold
De første tre semestre er lik for alle studieretninger. Her kommer fellesemner og programemner samt noen tekniske spesialiseringsemner. Dette er emnene Matematikk 1, Ingeniørfaglig innføringsemne, Grunnleggende programmering, Matematikk 2, Elektriske kretser, Digitalteknikk og mikrokontrollere, Fysikk og kjemi, Elektronikk og Datatransmisjon.
4. semester inneholder ”Statistikk og økonomi” som er felles for alle studieretninger, samt 20 stp med tekniske spesialiseringsemner for hver av studieretningene.
5. semester inneholder 20 stp med studieretningsvalgfag som gir fordybning i hver av studieretningene. Man sikrer dermed en dybdekompetanse som gir muligheter for å studere videre innen denne retningen. I tillegg er det 10 stp valgemne (se tabell).
6. semester er likt for alle studieretninger ved at en nå har 20 stp med Bacheloroppgave og 10 stp med Ingeniørfaglig systememne. Bacheloroppgaven bygger på kunnskapene og ferdighetene som man har lært i studiet og innen valgte studieretning. Bacheloroppgaven tar ofte utgangspunkt i en problemstilling gitt av en bedrift.
Tabellen nedenfor viser de enkelte emner som inngår i studieprogrammet og studieretningene. Det tas forbehold om mindre endringer i den oppsatte planen.
Valgfag kan velges fritt blant alle fag som tilbys ved HiG og det kan eventuelt også søkes godkjenning for emner fra andre tilsvarende utdanningsinstitusjoner. Ved valg utenom de oppsatte studieretninger med tilhørende studieretningsvalgfag vil en på vitnemålet ikke få angitt studieretning, og en vil ikke kunne garantere at det er mulig å studere videre til en mastergrad.
Tekniske forutsetninger
Studiet stiller ikke krav til at man skal ha egen PC, det vil være tilgjengelige datamaskiner i laboratorier på HiG. Elektrolaboratoriene er også utrustet med spesialsoftware og annet måleutstyr som er svært dyrt i anskaffelse.
For studenter som har egne bærbare PC-er er det god tilgang på trådløse nettverk både i elektrolaboratoriene og på resten av HiG.
Emnetabeller
Bachelor i ingeniørfag - elektro, studieretning Automatisering- industriell elektronikk 2012-2015
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | ||||
TØL1001 | Ingeniørrollen | O | 10 | ||||||
REA1141 | Matematikk 1 | O | 10 | ||||||
IMT1031 | Grunnleggende programmering | O | 10 | ||||||
ELE2131 | Digitalteknikk og mikrokontrollere | O | 10 | ||||||
ELE1041 | Elektriske kretser | O | 10 | ||||||
REA2081 | Matematikk 2 for elektro | O | 10 | ||||||
ELE1051 | Elektronikk | O | 10 | ||||||
ELE2111 | Datatransmisjon | O | 10 | ||||||
REA2101 | Fysikk og kjemi | O | 10 | ||||||
ELE3241 | Verkstedteknisk Automatisering | O | 10 | ||||||
ELE3321 | Elektronikk 2 og Lineær Systemteori | O | 10 | ||||||
SMF2251 | Statistikk og økonomi | O | 10 | ||||||
ELE3181 | Elektronikk konstruksjon | V | 10 | ||||||
ELE3331 | Reguleringsteknikk og Instrumenteringsteknikk | V | 10 | ||||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | |||||||
TØL1011 | Ingeniørfaglig systememne | O | 10 | ||||||
TØL3905 | Bacheloroppgave ingeniør | O | 20 | ||||||
Sum: | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Y-VEI
Y-VEI følger opplegget for tresemesterstudentene i 1. studieår. For de som søker opptak via Y-VEI vil emnet SMF1171 Norsk for Y-VEI være obligatorisk i tillegg.
Bachelor i ingeniørfag - elektro, studieretning Elektronikk - microData 2012-2015
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | ||||
IMT1031 | Grunnleggende programmering | O | 10 | ||||||
REA1141 | Matematikk 1 | O | 10 | ||||||
TØL1001 | Ingeniørrollen | O | 10 | ||||||
ELE2131 | Digitalteknikk og mikrokontrollere | O | 10 | ||||||
REA2081 | Matematikk 2 for elektro | O | 10 | ||||||
ELE1041 | Elektriske kretser | O | 10 | ||||||
ELE1051 | Elektronikk | O | 10 | ||||||
REA2101 | Fysikk og kjemi | O | 10 | ||||||
ELE2111 | Datatransmisjon | O | 10 | ||||||
ELE3021 | Digital signalbehandling | O | 10 | ||||||
SMF2251 | Statistikk og økonomi | O | 10 | ||||||
ELE3321 | Elektronikk 2 og Lineær Systemteori | O | 10 | ||||||
ELE3181 | Elektronikk konstruksjon | V | 10 | ||||||
ELE3221 | Programmerbare kretser | V | 10 | ||||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | |||||||
TØL1011 | Ingeniørfaglig systememne | O | 10 | ||||||
TØL3905 | Bacheloroppgave ingeniør | O | 20 | ||||||
Sum: | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Bachelor i ingeniørfag - elektro, studieretning Teleteknikk - trådløse systemer 2012-2015
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | ||||
TØL1001 | Ingeniørrollen | O | 10 | ||||||
IMT1031 | Grunnleggende programmering | O | 10 | ||||||
REA1141 | Matematikk 1 | O | 10 | ||||||
ELE2131 | Digitalteknikk og mikrokontrollere | O | 10 | ||||||
ELE1041 | Elektriske kretser | O | 10 | ||||||
REA2081 | Matematikk 2 for elektro | O | 10 | ||||||
ELE2111 | Datatransmisjon | O | 10 | ||||||
REA2101 | Fysikk og kjemi | O | 10 | ||||||
ELE1051 | Elektronikk | O | 10 | ||||||
ELE3021 | Digital signalbehandling | O | 10 | ||||||
ELE3321 | Elektronikk 2 og Lineær Systemteori | O | 10 | ||||||
SMF2251 | Statistikk og økonomi | O | 10 | ||||||
ELE3191 | Høgfrekvens konstruksjon | V | 10 | ||||||
ELE3401 | Trådløs kringkasting og kommunikasjon | V | 10 | ||||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | |||||||
TØL1011 | Ingeniørfaglig systememne | O | 10 | ||||||
TØL3905 | Bacheloroppgave ingeniør | O | 20 | ||||||
Sum: | 30 | 3 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Bachelor i ingeniørfag - elektro, studieretning Elkraft 2012-2015
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | ||||
IMT1031 | Grunnleggende programmering | O | 10 | ||||||
REA1141 | Matematikk 1 | O | 10 | ||||||
TØL1001 | Ingeniørrollen | O | 10 | ||||||
ELE2131 | Digitalteknikk og mikrokontrollere | O | 10 | ||||||
REA2081 | Matematikk 2 for elektro | O | 10 | ||||||
ELE1041 | Elektriske kretser | O | 10 | ||||||
ELE2111 | Datatransmisjon | O | 10 | ||||||
REA2101 | Fysikk og kjemi | O | 10 | ||||||
ELE1051 | Elektronikk | O | 10 | ||||||
Grunnlag, trefas/maskiner og trafo, Tilbys av Karlstads Universitet | O | 10 | |||||||
SMF2251 | Statistikk og økonomi | O | 10 | ||||||
ELE3241 | Verkstedteknisk Automatisering | O | 10 | ||||||
ELE3341 | Elektriske anlegg og høyspenningsteknikk | V | 10 | ||||||
IRE35013 | Kraftelektronikk og relevern, Undervises av Høgskolen i Østfold | V | 10 | ||||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | |||||||
TØL1011 | Ingeniørfaglig systememne | O | 10 | ||||||
TØL3905 | Bacheloroppgave ingeniør | O | 20 | ||||||
Sum: | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Øvrige valgemner
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | ||
---|---|---|---|---|---|
S5(H) | S6(V) | ||||
TØL1031 | Nytenking og innovasjonsprosesser | V | 10 | ||
TØL1041 | Studentbedrift | V | 10 | ||
ENE1031 | Elektriske energisystem og fjernvarme | V | 10 | ||
SMF1212 | Prosjektledelse | V | 10 | ||
IRE36213 | Energiteknikk og bygningsinstallasjoner, Valgemne undervises av Høgskolen i Østfold | V | 10 | ||
IRE36313 | Forskrifter og elinstallasjoner i bygg, Valgemne undervises av Høgskolen i Østfold | V | 5 | 5 | |
REA3011 | Matematikk 3 | V | 10 | ||
Sum: | 0 | 0 |
Om valgemner:
Valgemner kan velges fritt blant alle emner som tilbys ved HiG, og det kan eventuelt også søkes om godkjenning for emner tatt ved andre tilsvarende utdanningsinstitusjoner.
Det tas forbehold om mindre endringer i den oppsatte planen.