Matematikk for spillprogrammering
2015-2016
-
REA2061
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
REA1101 Matematikk for informatikkfag
Forventet læringsutbytte
Etter fullført kurs så skal studentene ha kunnskaper om:
- Andvendelser av matematisk logikk
- Algoritmer for veisøk
- Matematikken som brukes I 3d-grafikk
- Elementær mekanikk for spill
- Rollen til matematikk I spillutvikling
Ferdigheter i:
- Lage matriser for transformasjoner I tre dimensjoner
- Løse skjæringsproblemer for banebevegelser
- Lage løsninger for veisøk
- Analysere spill ved hjelp av sannsynlighetsregning
- Overføre matematiske beskrivelser til programkode
Generell kompetanse i:
- Generell logisk og matematisk resonnering
- Problemløsning og beskrivelser av løsninger
- Generell programmeringsevne
- Skriftlig og muntlig kommunikasjon på engelsk
Emnets temaer
- Logikk
- Logiske gåter
- Introduksjon til logiske programmeringspråk
- Parametrisk logikk
- Bitvis logikk
- Sannsynlighetsregning
- Elementær sannsynlighetsregning og telling
- Betinget sannsynlighet
- Analyse av spill ved hjelp av Markov-kjeder
- Forventningsverdi
- Veisøk ved hjelp av A* algoritmene
- Tredimensjonal geometri for 3d-grafikk
- Transformasjoner, homogene koordinater.
- Transformasjoner I 3d-grafikk
- Komplekse tall og kvaternioner
- Interpolasjon
- Parametrisering av kurver og flater
- Ray tracing
- Mekanikk
- Baner og bevegelseslikninger
- Elastiske og uelastiske kollisjoner, kollisjonsdeteksjon
- Invers kinematikk
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon/utsatt eksamen august 2016.
Tillatte hjelpemidler
Kode A: Alle trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Alle kalkulatorer tillatt.
Les mer om tillatte hjelpemidler på eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 5 obligatoriske innleveringer
Læremidler
Utdelte kopier og notater