Fysikk og kjemi
2015-2016 - REA2101 - 10sp

Forutsetter bestått

REA0021Y Fysikk for Y-VEI

eller

REA0021TRES Forkurs i fysikk for TRES

Forventet læringsutbytte

Kunnskap:

  • opparbeide et faglig grunnlag og en metodisk forståelse i fysikk og kjemi som andre emner kan bygge videre på
  • forstå fysikkens og kjemiens grunnleggende betydning i ingeniørfagene og i egen utdanning
  • forstå grunnleggende sammenhenger mellom ulike fenomen i klassisk mekanikk og praktiske anvendelser
  • forstå grunnleggende sammenhenger mellom kjemi og praktiske anvendelser
  • tilegne seg nødvendige kunnskaper i fysikk og kjemi som grunnlag for livslang læring

Ferdigheter:

  • ha et relevant begreps- og formelapparat
  • kunne gjøre rede for grunnleggende fenomen i fysikk og kjemi
  • opparbeide grunnleggende ferdigheter i laboratoriearbeid og rapportskriving

Generell kompetanse:

  • forstå naturvitenskapelige tenkemåter og metode
  • kan formidle kunnskap i fysikk og kjemi
  • utvikle ingeniørdannelse

Emnets temaer

Fysikk:

  • Mekanikk:
    • Kinematikk og dynamikk for translatorisk bevegelse til en partikkel:
      • Rettlinjet og plan bevegelse. Posisjon , hastighet og akselerasjon. Newtons lover. Arbeid, potensiell og kinetisk energi. Bevegelsesmengde. Bevaringslover. Effekt og virkningsgrad.
    • Kinematikk og dynamikk for rotasjonsbevegelse:
      • Sirkelbevegelse for partikkel, vinkelfart og vinkelakselerasjon. Rotasjon av et fast legeme om en fast akse. Treghetsmoment og rotasjonsenergi. Kraftmoment og spinn. Momentsetningen.
  • Svingninger:
    • Frie svingninger uten dempning. Matematisk pendel.
  • Væskemekanikk:
    • Hydrostatikk: Trykk. Oppdrift. Krefter på neddykkede flater. Hydrodynamikk: Kontinuitetslikningen. Bernoulli's likning.

Kjemi:

  • Atomstruktur, periodesystemet og kjemiske bindinger.
  • Reaksjonslikninger, reaksjonstyper og støkiometriske beregninger.
  • Navnsetting.
  • Syrer, baser og buffere.
  • Galvaniske celler, elektrolyse og korrosjonsteori.
  • Gasser, løsellighet i væsker og løsninger.
  • Organiske stoffgrupper

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Lab.øvelser
Nettstøttet læring
Oppgaveløsning
Veiledning

Pedagogiske metoder (fritekst)

Emnet er tilrettelagt for gjennomføring både for campusstudenter og nettstudenter. Studentene står fritt til selv å velge den formidlingsform som best er tilpasset den enkeltes behov. Emnet foreleses med 25 til 30 forelesninger på campus som er åpne for alle. Forelesninger som tar for seg hovedpunktene i emnet finnes også ferdig innspilt tilgjengelig på internett. Det tilbys 3 til 4 forelesninger/veiledninger på internett i form av webkonferanser hvor samtlige studenter som følger emnet kan delta. I emnet inngår 1 obligatorisk laboratorieøvelse i kjemi som utføres på campus. I tillegg gjennomføres 12 obligatoriske regneøvinger.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 5 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Sensureres av intern sensor (emnelærer(e)). Ekstern sensor benyttes periodisk (hvert 3. - 4. år) til retting og utarbeidelse av eksamensoppgaver, neste gang høsten 2017.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Kontinuasjon/utsatt eksamen august 2016.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

C:  Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt

  • John Haugan: Tabeller og formelsamling (NKI-forlaget). ISBN 82-562-2483-5
  • Gyldendal: Tabeller og formler i fysikk, 2Fy og 3Fy/Fysikk 1 og Fysikk 2

Obligatoriske arbeidskrav

  • 12 obligatoriske regneøvinger og 1 obligatorisk lab-øvelse. Den obligatoriske lab-øvelsen samt 9 av de 12 obligatoriske regneøvingene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Læremidler

Sears and Zemansky, McMurry and Fay; "Selected chapters from University Physics / Chemistry (HiG)"; Pearson (2013).