Elektronikk
2016-2017
-
ELE1051
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
ELE1071 Elektriske kretser eller tilsvarende
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om anvendelse av halvledere og kunne bruke halvlederkomponenter i konstruksjon av grunnleggende elektroniske kretser.
Studenten har tilegnet seg kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ idé som svar på en konkret problemstilling (Idelab-24).
Kunnskap
- Kunne beskrive hvordan halvledere som dioder og transistorer er bygd opp og fungerer.
- Kunne gjøre rede for bruk av dioder for å lage likerettere, låsekretser, spenningsbegrensere og spenningsdoblere.
- Kunne gjøre rede for virkemåte til transistoren som forsterkerelement og svitsj.
- Kunne gjøre rede for hvordan bipolar, JFET og MOSFET transistorer kan benyttes i ulike forsterkerkoblinger.
- Kunne forklare virkemåten til ulike oscillatorkretser.
- Kunne gjøre rede for prinsipiell virkemåte for spenningsregulering med lineære og svitsjede strømforsyninger.
- Kjenne til ulike støyformer i elektroniske systemer.
- Kunne forklare prinsipiell virkemåte for faselåste sløyfer (PLL).
- Kunne gjøre rede for egenskaper for en ikke-ideell operasjonsforsterker.
- Kjenne til hysteresekobling med komparator.
Ferdigheter:
- Kunne beregne arbeidspunkt og forsterkning til en forsterkerkrets med transistor.
- Kunne beregne støyfaktor og signal-støyforhold i seriekoblede blokker.
- Kunne anvende dataverktøy for å simulere elektriske kretser.
- Kunne analysere årsaker til forskjeller mellom teoretiske konstruksjoner basert på ideelle modeller og praktiske konstruksjoner.
- Kunne utføre feilsøking i praktiske oppkoblinger.
- Kunne dokumentere sitt laboratoriearbeid i faglig rapport.
Generelle kunnskaper:
- Studenten skal kjenne norske og engelske faguttrykk for komponenter og kretser som gjennomgåes i kurset.
Emnets temaer
- Dioder
- Transistoren som forsterkerelement og svitsj
- Bipolar, JFET og MOSFET transistorer
- Differensialforsterker
- Effektforsterker
- Oscillatorer
- Spenningsregulatorer
- Støy
- PLL
- Ikke-ideell operasjonsforsterker
- Komparator
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Lab.øvelser
Nettstøttet læring
Oppgaveløsning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet baserer seg i stor grad på at studenter skal kunne omsette teorien fra forelesningene til praktisk laboratoriearbeid ved å utføre laboratorieoppgaver. To til tre studenter jobber sammen på laboratoriet.
Emnet er tilrettelagt for nettstøttet læring i form av forhåndsinnspilte forelesninger som dekker sentrale deler av pensum. Veiledning av nettstudenter skjer ved bruk av forum i læringsplattformen. Nettstudenter kan gå til anskaffelse av myDAQ (en enhet som inneholder forsyningskilder, multimeter, signalgenerator og oscilloskop) for å gjennomføre de obligatoriske laboratorieoppgavene uten å måtte møte på campus.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen 5 timer (teller 100%)
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av intern sensor. Ekstern sensor benyttes periodisk, neste gang høsten 2018.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Utsatt eksamen/kontinuasjon i august.
Tillatte hjelpemidler
Kode D: Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt.
Les mer om tillatte hjelpemidler på eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
- 6 av 11 øvingsoppgaver må være levert inn i henhold til gitte frister og være godkjent for å få gå opp til eksamen.
- 8 laboratorieoppgaver må være utført og dokumentert for å få gå opp til eksamen.
- Rapport på en utvalgt laboratorieoppgave må være innlevert og godkjent for å få gå opp til eksamen.
- Idélab 24: Studenten skal ha deltatt i og fått godkjent en 24-timers innovasjonsoppgave (Idélab-24). Detaljert informasjon om gjennomføringen kommer ved semesterstart.
Læremidler
"Electronic Devices" av Thomas L. Floyd, Prentice Hall, utgave 9.
Noe tilleggsstoff i form av kompendier.
Erstatter
Deler av ELE3321 Elektronikk 2 og Lineær Systemteori