Markedsføring
2016-2017
-
SMF2062F
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- SMF1042 - Økonomistyring
Forventet læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
- Ha kunnskaper og innsikt i markedsføring som funksjonsområde i bedrifter og organisasjoner.
- Ha ferdigheter til å utføre markedsføringsaktiviteter i det private næringsliv eller offentlig etat.
- Ha generell kompetanse til å utføre markedsundersøkelser og komme med forslag til bedring av bedriftens markedsføringsproblemer.
Emnets temaer
- Markedsføring på 2000-tallet
- Kundetilfredshet og -verdier
- Markedsorientert strategisk planlegging
- Måle markedsetterspørsel
- Overvåkning av markedet
- Kjøpsadferd i forbrukermarkedeet
- Kjøpsadferd i bedriftsmarkedet
- Konkurranse
- Markedssegmentering og målgrupper
- Posisjonering og differensiering av produktet gjennom livsløpet
- Nye markedstilbud og innovasjon
- Globale markedstilbud
- Case-studier
- E-markedsføring
- Markedsføring og etiske problemstillinger
- Markedsføring og bærekraft
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet vil gjennomføres som et nettbasert studieløp.
Et nettbasert løp innebærer at all kommunikasjon mellom veileder og studenter organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor også forelesninger og veiledning gjøres tilgjengelig.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, 12 timer
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor. Ekstern sensor neste gang i 2017.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Eksamen må tas på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Tillatte hjelpemidler
Kode D: Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt.
Les mer om tillatte hjelpemidler på eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
2 cases må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Læremidler
Markedsføringsledelse, Philip Kotler, Gyldendal Norsk Forlag AS 2005, ISBN: 978-82-05-31582-2