Bærekraftige Strategier
2016-2017
-
SMF3041F
- 10sp
Forutsetter bestått
- SMF2062F Markedsføring
- SMF1261F Merkevarebygging
Anbefalt forkunnskap
- SMF2141F Foretaksstrategi
- TEK2031F Teknologiledelse eller SMF3012F Organisasjonspsykologi og endringsledelse
- SMF1042F Økonomistyring
Forventet læringsutbytte
Studenten skal ved fullført emne:
Kunnskap:
- Ha bred kunnskap om hvordan strategiske prosesser skjer i organisasjoner
- Kjenne til moderne forskning innen feltet strategi med spesiell vekt på det ressursbaserte paradigmet.
- Kunne oppdatere sin kunnskap ved å forstå strategiske sider ved casebeskrivelser
Ferdigheter:
- Kunne anvende og treffe begrunnede valg med bakgrunn i en teoretisk forståelse av fagfeltet strategi
- Kunne reflektere over egne valg innen strategi feltet
- Kunne beherske relevante verktøy og uttrykksformer innen strategifeltet
Generell kompetanse:
- Har innsikt i problemsstillinger knyttet til konkurranseomgivelser, konkurranseforutsetninger og -evner
- Kjenne til nytenkning og innovasjoner innen strategifeltet.
Emnets temaer
- Strategiske visjoner og mål
- Strategiske prosesser
- Bærekraftige perspektiver på strategiske forretningsprosesser
- Eksterne konkurranseomgivelser
- Interne kontkurranseforutsetninger og -evner
- Strategiske valg
- Strategisk endring og iverksetting
- Strategiske paradigmer
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet legger opp til å fungere støttende til Bacheloroppgaven der det passer. Det vil være begrenset med forelesninger.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
Emnet avsluttes med eksamen rundt påske. Se eksamensplan.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Utsatt skriftlig eksamen i august.
Tillatte hjelpemidler
Kode C: Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt.
Les mer om tillatte hjelpemidler på eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
To innleverte arbeider må være godkjent for å gå opp til eksamen
Læremidler
Gaining and Sustaining Competitve Advantage, (2007) Barney, J.B., Prentice Hall, ISBN-10: 0131470949
Støtteliteratur:
Strategy Safari, (2008) Mintzberg, Ahlstrand, and Lampel, Financial Times/ Prentice Hall; 2 edition
Artikler vil bli oppgitt ved semester start, når bacheloroppgavene er kjent.
Supplerende opplysninger
Fagmiljøet foretar en årlig interessekartlegging rundt profilene i høstsemesteret for å avgjøre om etterspørselen er stor nok til at begge profilemnene kan avvikles.