Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser, del 1
KLADD 2017-2018
-
ERG2001
- 10sp
Forutsetter bestått
- ERG1001 Introduksjon til ergoterapi
- ERG1011 Anatomi og fysiologi
- ERG1021 Helse og aktivitet
- ERG1041 Deltagelse i aktivitet
Anbefalt forkunnskap
1. studieår
Forventet læringsutbytte
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskap om funksjonsnedsettelser forårsaket av diagnoser med høy prevalens i befolkningen og ergoterapeutisk intervensjon i tilknytning til disse.
Kunnskap: Studenten skal
- beskrive metoder og strategier som kan fremme klientsentrert praksis og brukermedvirkning
- gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, reumatologi, psykiatri og geriatri med høy prevalens i befolkningen, og beskrive hvordan disse kan forårsake redusert deltakelse i samfunnet
- gjøre rede for rehabiliteringens rolle for at pasienten skal gjenvinne så høy funksjons- og aktivitetsevne som mulig etter skade eller sykdom
- beskrive prinsipper for ergoterapeutisk intervensjon, metoder og strategier ved psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser
- beskrive ergoterapeutisk intervensjon i tilknytning til nedsettelse av ADL - funksjoner
- tilegne seg kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ idé som svar på en konkret problemstilling.
Ferdighet: Studenten skal
- benytte kartleggingsinstrumenter for somatisk og kognitiv funksjonsutredning
- ved bruk av en arbeidsprosessmodell kunne planlegge ergoterapeutisk intervensjon med utgangspunkt i et helseproblem
- demonstrere klinisk resonnering i ergoterapeutisk intervensjon
- fremme utføring av aktivitet i samarbeid med mennesker med helseproblemer
- ha tilegnet seg kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ idé som svar på en konkret problemstilling
Generell kompetanse: Studenten skal
- være fortrolig med å dokumentere skriftlige vurderinger i pasientjournaler, ergoterapeutiske målsetninger, intervensjoner og evalueringer under veiledning
- forstå betydningen av kunnskapsbasert praksis
Emnets temaer
Ergoterapiprosess/arbeidsprosessmodell, sykdomslære, evidens, klinisk resonnering, kartlegging, målarbeid, intervensjon, dokumentasjon, ADL.
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker PBL som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tillegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudie.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensurering
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon gjennomføres i henhold til eksamensplanen for bachelor ergoterapi som ligger på universitetets hjemmesider.
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene. Studenten skal ha deltatt i og bestått 24-timers innovasjonsprogram (Idèlab-24) inkl. tverrfaglig gruppearbeid før Bacheloroppgaven ERG3901 kan påbegynnes. Nærmere informasjon om gjennomføringen kommer ved semesterstart.
Læremidler
Bachelor i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur ligger i Fronter. Veiledning i valg av litteratur gir av emnelærer.